Na tom, jak zpracujete váš životopis, závisí nejen vaše kariéra, ale možná celý váš budoucí život. Přečtěte si více o tom, co potřebujete vědět, aby jste zvládli napsat dobrý životopis.
Bez ohledu na to, jak hledáte práci - přátele či rodina, v novinové nebo internetové inzerci, přijde okamžik, kdy po vás bude požádán životopis. Nyní je každému zřejmé, že bez dobře napsaného životopisu proces spojený s hledáním práce nepřinese žádané výsledky.
Proč je nutné psát životopis
Životopis je jeden z nejúčinnějších nástrojů při hledání práce. Jedná se o stručnou osobní prezentaci potenciálnímu zaměstnavateli o nejdůležitějších faktech vaší biografie, pracovních zkušenostech, dovednostech a znalostech. Přečtení životopisu a vytvoření prvního dojmu zabírá ne více než 1-2 minut, proto je velmi důležité upoutat pozornost zaměstnavatele ihned. Pokuste se personalistu zaujmout a stimulovat k tomu, aby vás pozval na pohovor. Při vytvoření životopisu je potřeba mít na paměti, že životopis představuje vaši vizitku, která se musí vyčlenit mezi ostatními uchazeči, kteří se ucházejí o stejnou pozici.
Struktura životopisu
Životopis se obvykle skládá z 1-2 stránek a zahrnuje následujících částí:
Kontaktní informace
- Jméno a příjmení.
- Adresa (včetně indexu).
- Telefonní číslo (domácí, kontaktní, pracovní, s předvolbou). Pracovní telefonní číslo se uvádí pouze v případě, že máte možnost svobodně telefonovat na pracovišti.
- E-mailová adresa (pokud nemáte osobní e-mailovou schránku, před rozesláním životopisu je nutné její založení).
Cíl (není nutné, ale doporučené):
Stručný popis toho, o jakou pozici se ucházíte a proč (ne více než 6 řádků, nejlépe 2 - 3). Když reagujete na konkrétní pracovní pozici, pak jako cíl používejte název nebo kód této pozice. Pokud máte několik různých cílů, vytvořte si dvě nebo tři verze životopisu. Je vhodnější sestavit několik životopisů zaměřených na různé pozice, něž jeden společný.
Kvalifikace.
Uvádí se stručná informace o vašich silných stránkách a úspěších, které jsou podle vás nejvýznamnější pro potenciálního zaměstnavatele.
Pracovní zkušenosti
V obráceném chronologickém pořadí (jako první se uvádí poslední místo výkonu práce). Jedná se o nejdůležitější sekci v životopisu, která popisuje praxi, zpravidla, za posledních 10 let a to následovně:
- název společnosti;
- zaměření společnosti;
- doba trvání zaměstnání;
- funkce a povinnosti;
- profesní dovednosti a úspěchy.
Vzdělání
Čím více času uplynulo od ukončení studia, tím méně místa by měla zabírat tato sekce v životopisu - absolventi a studenti umísťují vzdělání před pracovními zkušenostmi. Doporučuje se zdůraznit odstudované předměty, které odpovídají cíli daného zaměstnání. Také nezapomeňte zmínit absolvována školení, kurzy, semináře, tréninky, stáže, atd.
Další informace:
Ovládání cizích jazyků a počítačové znalosti, řidičský průkaz, členství v profesních organizacích, atd. (zálibu uvádějte pouze v případě, že je úzce spojena s požadovanou prací).
Reference.
Pokud je to možné, uveďte, že reference poskytnete na vyžádání, ale tento bod je lepší zahrnout na konec životopisu.
Jaký má být úspěšný životopis
Při sestavování životopisu pamatujte na pár zásad:
- Struktura. Všechny informace v životopisu by měly být poskytované v určitém pořadí a odpovídat vybranému stylu.
- Selektivita. Před tím než se pustíte do psaní životopisu, nejprve zjistěte váš cíl - rozhodněte se o jakou práci máte zájem. Analyzujte své odborné zkušenosti a vyberte si z nich jen ty, které nejvíce vyhovují cíli. Selektivní přístup ochrání životopis před nadměrnými, zbytečnými informacemi.
- Objektivita. Když popisujete své zkušenosti a dovednosti, uvádějte realistické a objektivní informace. Buďte připraveni vysvětlit všechny údaje, které jste do životopisu uvedli.
- Stručnost. Životopis by neměl přesáhnout dvě stránky. Informace je třeba uvádět stručně, se zaměřením na nejdůležitější a významné momenty pro zaměstnavatele.
- Srozumitelnost. Při sestavování životopisu musíte dbát na srozumitelnost uváděných informací.
- Aktivnost. Nebuďte mnohoslovní a snažte se vyhnout pasivním frázím. Zdůrazněte dosažené výsledky pomocí akčních sloves.
- Pozitivita. Preferujte pozitivní informace před negativními.
- Zaměření na úspěchy. Soustřeďte se na své úspěchy.
Životopis je lepší vytvořit ve dvou jazycích. Životopis v cizím jazyce musí splňovat stejné požadavky na zpracování, gramotnost a stylistiku.